Paleo Challenge

Ordet paleo kommer fra den paleolitiske perioden, som regnes som den første perioden i steinalderen. Den begynte da det ble tatt i bruk steinredskap for ca 2 000 000 år siden. Perioden varte frem til mennesket begynte med intensivt jordbruk i Midtøsten, for ca 10 000 år siden. Kilde: Wikipedia

Paleo kosthold er også omtalt som «the caveman diet», steinalderkosthold eller jakt- og samlerkosthold. Dette kostholdet er basert på mat som man kunne finne i den paleolitiske perioden. Dette var mat som menneskene kunne samle i naturen (frukt, nøtter, røtter, bær, grønsaker, egg), jakte på (ville dyr, fugler) og fiske.

Paleo challenge – 30 dager

En paleo challenge er en utfordring på 30 dager, hvor man spiser hel, ren, naturlig og næringsrik mat – akkurat som våre forgjengere fra steinalderen. En paleo challenge har klare regler for kostholdet i 30 dager, men like viktig som disse reglene er hva som gjøres etter disse 30 dagene. Hvordan reintrodusere nye matvarer etter 30 dagen med paleomat? Du finner spilleregler og retningslinjer for tiden etter paleo challenge under.

Hvorfor gjennomføre en paleo challenge? 

Poenget meg paleo challenge er å bare spise mat som gjør kroppen godt. Utelukkende. Man eliminerer potensielt skadelige matvarer som sukker, korn, melkeprodukt og tilsetningsstoffer, til fordel for næringsrikt kjøtt, nøtter og frukter (og mer). De matvarene som ikke inngår i paleo challenge, kan man etter 30 dager teste sin toleranse for. Dette er den eneste måten å finne sin individuelle toleranse for de ulike matvarene – og finne det kostholdet kroppen din fungerer best på. Ingen blodprøver i verden kan erstatte denne erfaringen, så bare sett i gang!

Hva kan man forvente? 

Selv følte jeg mye overskudd i denne 30 dagers perioden. Min samboer mener overskudd og selvtilitt var de aller beste effektene fra paleo challenge. Mange opplever vektreduksjon, endret kroppssammensetning, betring i betennelsestilstander, friskere kropp og bedre søvn.

Dersom man gjennomfører en paleo challenge riktig, og reintroduserer matvarene på riktig måte i etterkant er resultatet unikt – du finner ditt kosthold – den maten kroppen din fungerer best på –  det kroppen din blir friskere av og det du føler deg best med, og hva som er verdt å bare spise av og til. 30 dager uten noe du liker godt er svært lite i forhold til denne gevinsten – enig? 

Hvordan gjennomføre en paleo challenge?

Planlegging, målsetting, vilje, motivasjon og aksept/ støtte fra familie, venner og omgangskrets er viktig.

Bruk et par dager på å planlegge innkjøp, matlaging, finne oppskrifter, informere de du lever sammen med og omgås med – få de gjerne med på utfordringen, det er ingen i verden som har vondt av å bli litt mer bevisst og kreative på kjøkkenet! Lag en kalender som du henger på kjøleskapet, så teller du ned dagene – det er veldig motiverende å sette et kryss for hver dag du har gjennomført med bare sunn paleomat.

Jeg opplevde venner og familie som veldig støttende når vi gjennomførte vår paleo challenge. Når vi ble bedt på middag tok vi med kokosfett slik at de kunne bruke dette til steking i stedet for smør. Vi ble servert frukt sammen med sjokolade og annen snop på sosiale tilstelninger – de tok alltid hensyn, slik at der var alternativer for oss. Dersom familie og venner ikke aksepterer at du gjennomfører en paleo challenge – er de ikke verdt tiden din.

Spilleregler

Fokuser på hva du kan spise, alt det som gjør så utrolig godt for kroppen din, det som tilfører nyttige næringsstoffer og riktig energi. Ikke tell kalorier eller vei maten. Når kroppen får riktig mat og nok av nyttige næringsstoff har den en unik evne til å fortelle deg når den trenger mat og når den har fått nok (sult og metthet). Bruk tid på måltidene og unngå forstyrrende og stressende faktorer rundt matbordet. Spis mye av følgende:

  • Kjøtt og fugl av alle slag; kjøttdeig/karbonadedeig, biff, koteletter, bacon.
  • Fisk og skalldyr.
  • Egg i alle former; kokt egg, stekt egg, omelett, eggerøre og rå egg i smoothie.
  • Grønnsaker; vær kreativ, prøv ut nye grønsaker!
  • Søtpotet og andre rotvekster (potet er ikke lov)
  • Frukt
  • Bær
  • Nøtter – ubehandlede nøtter, men ikke peanøtter og cashewnøtter da dette er belgvekster. De aller sunneste nøttene er ubehandlede macadamianøtter.
  • Kokosmelk, kokosolje (helst extra virgin: Helsekost/ iHerb).
  • Kakaopulver, helst rått og økologisk (Helsekost/ iHerb)
  • Klarnet smør
Noen matvarer er i «gråsonen». Disse kan du nytte deg av fra tid til annen:
  • Hermetiske tomater, helst økologiske.
  • Dadler og annen tørket frukt (uten tilsetninger, les ingredienslista!!)
  • Farris uten smak (lag smaken selv med å tilsette sitrusfrukter)
Dette skal du unngå helt:
  • Korn av alle slag: brød, knekkebrød, pasta, kornblandinger, bakst.
  • Belgvekster: bønner, erter, peanøtter, cashewnøtter
  • Potet og ris (både fullkorn og hvit ris)
  • Melkeprodukt: ikke engang smør! (klarnet smør er ok!)
  • Halv- og helfabrikate matvarer (pølse, fiskekaker, supper, sauser, kjeks ++)
  • Sukker, honning, sukrin og andre søtningsstoffer.
  • Alkohol (ikke vin engang nei!)
  • Lettprodukter (inkludert lettbrus, tyggis og pastiller)


Paleo mat er digg!

Anbefaler også å fokusere på noen andre områder i livet i denne perioden, for å få fult utbytte av disse 30 dagene. Dersom dette er overveldende, tar du for deg kostholdet som skissert over først, og legger til punktene under etter hvert, men de er absolutt verdt å ha i bakhodet fra første dag og livet ut:

  • Søvn – aller helst 8 timer hver natt. Legg deg i et mørkt og avkjølt rom.
  • Mindre stress
  • Fysisk aktivitet – beveg deg mer i hverdagen; gå til/fra jobb, ta trappen osv, you know what to do!
  • Tren styrke – dersom du er nybegynner anbefaler jeg å ta kontakt med et treningssenter eller en personlig trener for å sørge for riktig teknikk og belastning.

Hva skjer etter paleo challenge?

Har du gjennomført 30 dager med strikt paleokosthold? GRATULERER! Du er en erfaring rikere, og forhåpentligvis har du kjent på mange fordeler med denne maten. Håper du er motivert til å bruke de neste dagene med litt is i magen – reintrodusere en og en matvare slik at du for alvor får fullt utbytte av denne utfordringen – slik at du får mest mulig igjen for disse 30 dagene. Her får du en liten guide på hvordan dette kan gjøres:

Reintroduser en og en matvare. Og her bør du være nøyaktig. Ikke start med go’morgen yoghurt med müsli: viss du da får en kjempereaksjon vet du ikke om det var melk eller korn du reagerte på.

Start med f.eks. ekte meierismør, fløte og seterrømme (altså melkeprodukt) noen dager. Dersom dette går fint, kan du også prøve ost og yoghurt. Deretter hvit ris og poteter. Også korn som brød, knekkebrød, kornblanding og pasta. Bruk noen dager på hver matvaregruppe (melkeprodukt er en gruppe, korn er en annen) og kjenn etter hvordan kroppen reagerer på de forskjellige matvarene. Noen kan virke uproblematiske, mens andre kan skape alvorlige reaksjoner (diarè, luftsmerter, oppblåst mage, hodepine, humørsvinginger, betennelsereaksjoner osv). Ta disse reaksjonene på alvor – dersom de gir kortsiktige rekasjoner som nevnt over – er de mest sannsynlig ikke bra for kroppen over lengre tid heller.

Ikke vær redd for mangler dersom du skulle finne ut at korn ikke er bra for deg, eller melkeprodukt. Du kan fint få i deg alt du trenger av vitaminer og mineraler uten disse matvaregruppene!!!

Noen matvarer er virkelig ikke verdt å reintrodusere: Ikke ta plantemargarin inn i kostholdet igjen, bruk kokosolje eller ekte meierismør til steiking og en god olivenolje til kalde retter. Du trenger heller ikke reintrodusere halv- og helfabrikate matvarer, hvorfor ikke fortsette de gode vanene – den gode trenden med å lage mat fra bunnen av? Det har du igjen for over lengre tid, med bedre helse, selv om det kanskje er litt dyrere i hverdagen.

Helse er ikke alt, men uten helse er alt ingenting!

276 tanker om “Paleo Challenge

  1. For et bra innlegg! Hadde tenkt å skrive mitt eget – men det gidder jeg ikke nå… 😉 Enklere å bare linke, for her var det ikke mye å tilføye.. 🙂

  2. Hei,
    Super oversikt:) Men lurer likevel på en ting, er mandelmel, kokosmel, fiberhusk eller fiberfin tillatt under paleo challenge?

  3. Hei 🙂
    Hva med soyamelk og røde/grønne linser, er dette lov på paleo?
    Og tørket frukt/dadler, har du noen spesielle merker å anbefale?

    Jeg er litt nye på dette, og har idag min første dag på Pale Challenge. Veeeldig spent på hvordan det kommer til å gå 🙂

    • Soyamelk og linser er ikke lov.
      Tørkede dadler og aprikoser vil jeg anbefale de som er økologiske, men det kan være problematisk å få tak i i noen tilfeller.. Men tørket frukt da bare i små mengder! (helgekos)
      Supert at du har tatt utfordringen:-) Ønsker deg masse lykke til!!!!!

  4. Tilbaketråkk: Spørsmål og svar! | Paleoliv

  5. Hei:) nå fant jeg denne, herlig altså! Jeg tror jeg skal gå på en ny challenge etterhvert, skal bare nyte litt ost på tacosalaten og fløte i kaffen først..for ikke snakke om vin på fredagskvelden:))
    Ha fin helg!

  6. Hei! No har eg endeleg kvinna meg opp til å ta ein real paleo challenge! Så eg har eit par spørsmål-
    Korleis er det med juice? Eg blandar ut spirulina i eplejuice kvar dag, og likar å bruke litt juice i bærsmoothiane mine, då blir dei så friske og gode:) Er det lov? eller bør ein prøve å kutte juicen? kva med å presse sjølv?
    spm 2: Kvifor skal eg unngå belgvekster?
    takk for ein super blogg og masse god inspirasjon:)

      • Juice er i grenseland i et paleokosthold. Det bør isåfall være selvpresset (helt uten tilsetningsstoffer). I en challenge er det best å kutte helt ut. «Mat skal spises, ikke drikkes».. Men du kan jo presse litt appelsin, eller tilsette apelsinbåter i smoothien, så blir den frisk:)

        Ang. belgvekster: Jeg kan ikke helt kjemien bak det, men det har sine grunner. Anbefaler deg å google litt.

        Frø og nøtter er lov, men i begrensede mengder!

      • Hei. beklager sent svar.
        Jeg vil si at på paleochallenge er ikke frø lov, men det kan innføres etter en paleochallenge om man ikke får negative reaksjoner på dette. Jen mener at det å lage «brød og knekkebrøderstatninger» bare er en suboptimalløsning, noe jeg mener man bør unngå akkurat på paleo challenge – men heller prøve seg frem med dette etter disse 30 dagene. Dette kommer ann på hva man vil med disse dagene og hver enkelt får ta sine utgangspunkt.

    • Ang. juice er eg einig med Maria. Du må presse juicen selv om du skal ha jucie på en paleo challenge. Eller bare spise eple/appelsin ved siden av.
      Belgvekster inneholder noen av de samme skadelige stoffene som korn, og man bør da kutte de ut denne perioden for å se hvordan man reagerer når man tilfører de i kostholdet igjen etter 30 dager.
      Takk for skryt, og takk for kommentar. MASSE LYKKE TIL!

  7. Så veldig interessant ut, men jeg er så dårlig på å komponere/finne på måltider.
    Kan du gi eks på hva du spiser på en dag eller to? 😀
    Kunne tenke meg å prøve en gang, må bare planlegge grundig først..

    • Nå spurte du jo ikke meg da.. Men jeg kan jo si hva jeg spiser?

      eks 1:
      Frokost: Bærmix m/ ca. 1 dl kokosmelk og noen nøtter strødd på toppen
      Mellommåltid: Gulrot
      Lunsj: To paleoknekkebrød (google it!) m/ 1/2 avocado
      Mellommåltid: Selleristenger
      Middag: Oppkuttet kyllingfillet m/ saus av kokosmelk, karry og annet godt krydder +Spinat og brokkoli i store mengder
      «Kvelds»: En banan

      Eks.2
      Frokost: Smoothie av bærmix, kokosmelk og spinat
      Mellommåltid: En agurk
      Lunsj: Pannekaker av 2 egg og en most banan (tilsett litt kanel og kardemomme, og du har 4 små deilige pannekaker, thats it!)
      Mellommåltid: En gulrot og et eple
      Middag: Omelett av 2 egg, sjampingjong, spinat, kalkunskinke, servert med salat.

      Jeg burde kanskje spise litt mer kjøtt, så det skal jeg jbbe med å innføre. Det kreves litt planlegging. Jeg er ganske ny på dette selv, så jeg prøver meg frem! Har alltid med noen ekstra gulrøtter i sekken i tilfelle sulten fremkommer, maten man kan kjøpe på skolen er ikke særlig paleovennlig.
      Det finnen forkjellige oppskrifer på brød og knekkebrød. Jeg skal ha bakedag på søndag, slik at jeg har i bakhånd for uka som kommer.

      Lykke til!

    • Hei. Da kommer du til å bli flinkere for hver dag, for en paleo challenge «tvinger deg» til å tenke nytt og til å utfordre kjøkkenferdighetene, vertfall om du skal unngå å gå lei.. Jeg har skrevet noen forslag på mine dager på bloggen tidligere, se på dette innlegget så finner du linker til forskjellige dager og opplevelser om paleo challenge.
      Jeg kan nevne at det er smoothie til frokost hver dag her i huset, forutenom helgen da vi lager nydelig baconfritatta med varme bær fra boken «naturlig mat». Til lunsj er det ofte middagsrester eller salat som jeg lager dagen før – forbereder alltid lunsj/matpakken dagen før så jeg slipper stress på morgonen. Middagen er det kjøtt/fugl/fisk + grønnsaker og evt. søtpotet i ulike former. Og til kvelds er det noe enekelt, middagsrester, nøtter eller ingenting. Spiser ofte bare 3 store måltid, også grønsaker, frukt, nøtter og kokt egg innimellom/ i forbindelse med trening.
      Håper du fikk noen ideer og lykke til 🙂

      • Jeg viste ikke at frø ikke skal innklderes i en paleo-challenge. Jeg er såpass fersk, så jeg bør vel helst unnlate å gi andre råd enda! Har bakt en runde med paleo-knekkebrød (frø, to egg og litt vann), så disse ev vel egentlig ikke «lov»nå i challengen, men jeg vil helst ikke kaste de. Tror jeg går for en bufferuke nå først, og kjører på med en 100% challenge fra mandag av. Det er mye som skal/bør læres, og jeg forsøker å lese meg opp!

        Takk for en fin blogg, jeg får mye inspirasjon, og lærer mye om næringsstoffer, kosthold og trening!

  8. Tilbaketråkk: Paleo challenge for andre gang |

  9. Hei, jeg legger ut hva jeg spiste i går,

    Frokost: pannekaker med banan og bær. drikke kokosvann
    lunjs; 3kylling lår og litt salat. drikke kaffe
    etter trening hamprotein shake
    Middag: laks og masse grønnsaker drikke vann
    snaks: appelsin
    Kveldsmat: advokado med bacon kokt egg og chilipulver oppå. drikke vann

    hva synes dere om det er det en fin paleo meny??

  10. Altså… Jeg har lest litt rundt her nå, og er meget forvirret. Hvordan kan korn- og melkeprodukter være skadelig? På hvilken måte? For som jeg har hørt i hele mitt liv er det jo kjempe sunt og bra for kroppen! Hva skjeer? I’m so confused!

    Hadde vært takknemlig om du hadde sendt meg en e-post eller noe når du har svart meg, for jeg har en tendens til å være ganske glemsk, hehe.

  11. Du lese om korn her http://fitnessbloggen.no/god-helse-korn/

    legger ut noen linker du kan lese om melk
    http://www.lommelegen.no/artikkel/melk-er-sunt-men-ikke-alle
    http://www.super-helse.no/blogg/artikler-om-helse-og-ernaering/hvorfor-kumelk-ikke-er-bra-for-mennesker/

    Videoer om melk
    http://www.youtube.com/watch?v=tYpafipJyDE
    http://www.youtube.com/watch?v=0uIn2L90wA8
    http://www.youtube.com/watch?v=EvWf0Bv90cc

    Men vil du har meieriprodukter i kostholdet så spis fete meieriprodukter som fete ost,yoghurter osv men viss du ikke tåler det så slutt helt med meieriprodukter.

  12. Hei! Supert innlegg, paleo er supergodt!
    Har du muligens oppskrift på de eggefylte kjøttbollene på bildet? Klarer liksom ikke finne noe ellers på nettet. Har lyst til å prøve det ut selv! 🙂

  13. Tilbaketråkk: 30 dager i steinalderen | SMITH

  14. Et veldig bra og informativt innlegg! Jeg er nesten ferdig med mine 30 dager. Men jeg har visst spist både rosiner og frø innimellom, så helt korrekt gjennomførst er det ikke. Men jeg fikk hvertfall en skikkelig sukkeravvenningskur!

  15. Hei 🙂 Et spørsmål om Paleo Challenge; kan man spise kokosmelk i løpet av de 30 dagene? Hva med naturlig søtning som agavesirup, lønnesirup og honning? Jeg starter i morgen! 🙂

  16. å går det ikke ann å ha supper nor man lager de fra bunnen av ? og saft er det lov til å drikke eller jucie?
    å har du noe ideer til å ha til middag nor man ikke kan ha ris , potet eller pasta?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *