Tallerkenmodellen

Hørt om tallerkenmodellen før? Dette er et nyttig verktøy når du skal sette sammen ditt sunne måltid. Modellen er lettest å bruke til middag, men de samme prinsippene gjelder også for de andre måltidene. Det finnes ulike varianter av tallerkenmodellen. Og de varierer etter dine målsetninger og aktivitetsnivå.  Tallerkenmodellen er inndelt i tre deler.

  • Basismatvarer: Poteter, pasta, ris, korn og brød. Velge fullkorn variantene som er rike på fiber, vitaminer og mineraler. De gir langvarig energi og bidrar til et stabilt blodsukker.
  • Proteinrikt: Kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter. Velg de reneste produktene, da unngår du mye mettet fett, som er det usunne fettet.
  • Grønnsaker: Alt av frukt, grønnsaker, salater og bær.

Friske, sunne mennesker med daglig fysisk aktivitet:

Dersom du er fornøyd med vekten og mosjonerer daglig er det viktig å ha fokus på sunne energikilder og variert kosthold. Da bør ditt måltid settes sammen på følgende vis:

Ved høyt fysisk aktivitetsnivå, mye utholdenhetstrening:

De som har et høyt fysisk aktivitetsnivå trenger mye energi. Denne energien bør komme i form av karbohydrater fra basismatvarene. Det er da viktig å velge de sunneste produktene som baserer seg på fullkorn med mye fiber.

Ved vektreduksjon:

I teorien er det enkelt: Man må forbrenne mer energi enn man tar inn. Start med å øke grønnsaksporsjonene og minske på basismatvarene. Da får du fortsatt i deg mye mat (høyt volum) men det gir mindre energi (kalorier). Dette fordi grønnsaker er mindre energitett enn basismatvarene og inneholder mye vann. Velg mye grønnsaker til hvert eneste måltid, og nytt det gjerne som mellommåltid.

Ved vektreduksjon er det selvsagt også viktig med fysisk aktivitet! Minimum 30 min HVER DAG!!

Savner du sausen?

Som du sikkert har lagt merke til er det ikke noe saus/ dressing/ smør på modellene. Det betyr ikke at du må kutte det helt ut. En fet saus eller dressing tilfører ofte mange ekstra kalorier, som fort legger seg på magen eller rundt de indre organene (noe som gir betydelig sykdomsrisiko), begrens derfor mengden av de fete variantene og/eller bytt til et sunnere alternativ.

(Sjysaus, mager kesam, chilisaus, oljedressing)

54 tanker om “Tallerkenmodellen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *