Kramper

De siste dagene har jeg hatt en del plutselige kramper i leggene – uten at jeg har vært i fysisk aktivitet i forkant. Jeg har tidligere vært litt plaget med kramper om natten, men dette er nå en stund siden. Krampen som kom etter 160 km på sykkelen på vei mot Voss var forståelig, men kramper ved å gå fra bilen til butikken er ikke fullt så hyggelig.

Hva er muskelkramper?

Muskelkrampe opstår når en muskel ufrivillig og kraftig trekker seg sammen, og muskelkontraksjonen ikke opphører. Hva som utløser kramper er ikke kjent, men sannsynligvis skyldes det en unormal stimulering av muskler.

Muskelkramper oppstår ofte i sliten muskulatur. Det ser også ut til at væsketap og tap av salter og mineraler kan bidra til krampe.

Hvordan forebygge kramper?

Det er mange myter rundt dette med kramper, så det er vanskelig å vite hva som faktisk løser problemet. Natrium, kalium, kalsium og magnesium er satt i sammenheng med muskelkramper, men her trengs det mer forskning. Noen merker bedring av magnesiumtilskudd (snakker av erfaring), men her kan det variere fra person til person, siden det ikke er fullstendig kartlagt hva som skyldes krampen. Det er imidlertid viktig å få i seg riktig næring i forkant av fysisk aktivitet, samt å opprettholde væskebalansen.

Drikk underveis i treningen, og forsøk gjerne med sportsdrikk dersom du er plaget med kramper. Disse inneholder salter og mineraler, som muligens kan forebygge den intense smerten.

Kilder til de nevnte mineralene:

Natrium er en bestanddel i natriumklorid. Natriumklorid er det vi til daglig kaller «salt».

Kalium finnes i frukt, grønnsaker (særlig i bananer), kornprodukter, fisk og kjøtt.

Kalsium finner man først og fremst i melk og melkeprodukter. Grønne grønnsaker, samt sardiner og ansjos er også gode kilder. Dersom du ikke nytter deg av melkeprodukter bør du vurdere kosttilskudd av kalsium.

Magnesium finnes i de fleste matvarer, men spesielt i kornprodukter og grønnsaker. Grønne bladgrønnsaker, melkeprodukter, kjøtt og fisk, samt kaffe, mørk sjokolade og nøtter er gode kilder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *