Tirsdag 18.01.2011

En gang i blant synes jeg det er greit å få en oversikt over kostholdets energi- og næringsinnhold. Da bruker jeg somebody.no til å regne ut de ulike verdiene. Jeg etterstreber et kosthold med 20 % karbohydrat, 20% protein og 60 % fett. Så da gjennstår det å se hvor nært jeg ligger dette når dagen er omme.

Frokost 06:45 Hasselnøtt og blåbær smoothie.

Inneholder: Se link over.

Næringsinnhold:

– Energi: 507 kcal.

– Karbohydrater: 24 g. (20 %)

– Protein: 25 g. (20 %)

– Fett: 34 g. (20 %)

Mellommåltid 10:30 Nøtter og grønn mango te

Inneholder: 12 g. paranøtter, 12 g. pistasjnøtter og 20 g. mandler (alt er ubehandlet)

Næringsinnhold:

– Energi: 287 kcal.

– karbohydrat: 5,4 g.

– Protein: 8 g.

– Fett: 25,7 g.

Lunsj 12:00 Eggerøre, skinke og ost.

Inneholder: Eggerøre av 2 egg, 2 ss fløte og purre. 50 Norvegia hvitost, 20 g. picnicskinke Stabburet, 50 g. avokado, 5 cherrytomater.

Næringsinnhold:

– Energi: 546 kcal.

– Karbohydrat: 3 g.

– Protein: 31 g.

– Fett: 45 g.

Middag 16:30 Torsk med søtpotet

Innhold: Ovnsbakt torsk med pinjekjerner og bacon, søtpotetmos og kokt brokkoli.

Næringsinnhold:

– Energi: 537 kcal

– Karbohydrat: 39 g.

– Protein: 48 g.

– Fett: 20 g.

TRENING 19:00: Intervaller på langrenn. 3 x 5 min. Totalt 1 time. Ca. 500 kcal forbrent.

Restitusjonsmåltid 20:30 YT restitusjonsdrikk + Appelsin

Næringsinnhold:

– Energi: 272 kcal.

– Karbohydrat: 38 g.

– Protein: 21 g.

– Fett:4 g.

Kveldsmat 21:30 Energibar og nøtter

Sliter med matlyst etter trening så sent på kveld, så her ble det litt hjemmelaget energibar og noen nøtter. Ikke optimalt med energibar så sent på kveld – må bli flinkere på dette måltidet. Har ikke næringsinnhold på energibaren – så denne er ikke med i beregningen.

Næringsinnhold:

– Energi: 183 kcal.

– Karbohydrat: 3 g.

– Protein: 5 g.

– Fett: 16 g.

RESULTATER

Totalt energiinntak: 2331 kcal.

Fordeling mellom de ulike næringsstoffene:

Karbohydrat: 112 g. = 19 E %

Protein: 138 g. = 24 E %

Fett: 144 g. = 56 E %

Min vurdering: Har hatt mye energi gjennom hele dagen, og føler jeg ligger på et fornuftig nivå med energiinntak. God fordeling mellom næringsstoffene, ligger som alltid litt i overkant på proteininntaket – dette kan bli litt lavere, mens fett kan bli litt høyere. Som skrevet over sliter jeg med matlyst etter trening så sent på kveld. Blir da ofte «bare» nøtter, restitusjonsdrikk og appelsin som i dag. Men alt i alt er ikke dette så aller værst! En god matdag 😀

121 tanker om “Tirsdag 18.01.2011

  1. Dette er en KNALL foreling av de ulike næringsstoffene da, frøken! 🙂 Gode karbohydrat kilder, masse fett og moderat med protein! Du er flink!

  2. Leita sjølv etter søtpotet når eg va heime i Stryn i jula, men det var ikkje enkelt nei.. Fann 2 heilt inntørka søtpoteter på Rema, men det frista ikkje akkurat 😉 Forresten så las eg en interessant artikkel om blodsukker i bladet ‘I form’ (nummer 2/2011), og då tenkte eg på deg 🙂

    • Det ryktast at dei har (eller har hatt) på Rema for litt sida, men det har ikkje vore der når eg har vore innom. Coop hadde når eg tilfeldigvis var innom tidlig denne veka. Må nuk berre mase litt på butikkane – for dei kan ta inn tydeligvis! Har det bladet liggande faktisk – men det har ikkje kome ut av plasten endå, så dette skal eg kose meg med seinare i dag. Takk for tipset 🙂 Det nye VOF kom også i posten i går – så no har eg nuk av lesestoff. Les du VOF? Anbefalast 🙂

  3. Kjempefin blogg og ryddig oversikt! Veldig viktig å ha god kontroll på energifordelingen. Er veldig opptatt av det selv. Ser at du bruker Somebody, jeg har litt erfaring med Somebody selv gjennom mitt Sats medlemskap, og det er jo et bra verktøy, men hadde vel forventet mer av et verktøy man må betale for. Selv synes jeg Diett.no er det beste verktøyet, og det er jo gratis også :). Veldig bra på energifordeling, oppskrifter og raskt å legge inn ting.

    Med vennlig hilsen

    Anna M

    • Hei Anna Morana. Jeg skal sjekke ut diett.no – dersom dette er et bedre program en somebody – og samtidig gratis vil jeg bytte. Er fornøyd med somebody – men som du sier så mangler det noe der. Kunne ønske meg at jeg fikk verdier om de ulike fettsyrene, kostfiber, vitaminer, mineraler osv. Takk for hyggelig tilbakemelding. 🙂

  4. Tilbaketråkk: Mitt kosthold | Blisunn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *