Nøtte muffins

Inspirert av Charlotte, bakte jeg muffins av nøtter i går. Disse ble veldig saftige, og ekstra gode med smør og ost. Mmm 🙂

Oppskrift:

– 120 g. hasselnøtter

– 50 g. mandler

– 80 g. paranøtter (jeg hadde ikke 120 g. mandler som i den orginale oppskriften, så måtte spe på med paranøtter – funket fint!.)

– 120 g. revet hvitost

– 100 g. smeltet smør (bruk ekte meierismør!)

– 4 egg

– 1 ts. bakepulver

Fremgangsmåte:

Mal mandler og nøtter og bland alle ingrediensene sammen. Fyll 12 muffinsformer og stek de på 180 °C i ca 15 min.

Veldig godt med nøttemuffins i matpakken.

Næringsinnhold pr. muffins:

  • Energi: 260 kcal.
  • Karbohydrat: 3 g. (4 %)
  • Protein: 8 g. (12 %)
  • Fett: 24 g. (84 %)

219 tanker om “Nøtte muffins

  1. Hei!
    Disse så svært gode ut, men kan du legge ut kcal inntaket per muffins?
    Jeg lurte også på en ting. Jeg har ikke et LCHF kosthold (kun at jeg prøver å spise minst mulig karbo uten å bytte ut alt av karbo med fett). Lurer da på om det vil være negativt for vekten hvis man tar noen av oppskriftene til lavkarbo når man ikke går på «dietten/livstilen» fult og helt. Tenker da på at det kanskje blir litt mye kcal til samme, da jeg lever sunt slik du gjorde før (ikke misforstå meg, men slik dit kosthold var tidligere).
    Lurer også på om du trives med denne livstilen og om du kommer til å fortsette med det? Savner veldig de gamle tipsene du kom med tidligere.

    • Nå er næringsinnholdet også på plass – takk for at du tipset meg om dette, det var meningen å ha det med i innlegget.
      Ja, jeg trives med denne livsstilen, les om oppsummeringen min her. Jeg har pr. i dag ingen planer om å gå tilbake til «mitt gamle kosthold».
      For mye fett sammen med sukker og «farlige» karbohydrater kan være skadelig ja. Om mine oppskrifter sammen med ditt kosthold kan påvirke vekten din er svært vanskelig å svare på for meg. Spiser man sunne produkter/ingredienser så mener jeg at man ikke trenger å tenke så mye på kalorier. Min anbefaling er å kutte ut korn, planteoljer, belgfrukter og sukker. Da får man bedre omega 6:omega 3 ratio, bedre kontroll på blodsukker og en sunnere kropp! Jeg kommer tilbake med flere innlegg som begrunner disse påstandene.

  2. har laga muffins etter denne oppskrifta i dag, brukte eksakte mål men fekk ei veldig fast deig og litt tørre muffin, ikkje flytande deig og fint heva bakst som på dine bilder. Manglar det veske i oppskrifta eller??

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *