Skjult sukkerbombe

 

Jeg postet dette innlegget 6 desember i 2010, og har siden ikke nyttet meg av vanilje kesam. Jeg har i stedet funne bedre varianter, som smaker minst like godt: Tyrkisk yoghurt naturell og hjemmelaget tyrkisk vaniljeyoghurt. Dersom du bor et sted hvor det er vanskelig å få tak i tyrkisk yoghurt kan du bruke naturell eller matyoghurt som erstatning – eller gi de på butikken noen hint om at du ønsker at de tar inn tyrkisk yoghurt. 

Her er regnestykket som avslører sukkerbomben:

Vanilje kesam inneholder 5 % sukker. Dette utgjør altså 5 g. sukker pr. 100 g. vanilje kesam. Et beger inneholder ca. 300 g. vanilje kesam, altså 15 g. sukker. Siden en sukkerbite veier ca. 2 g. vil dette tilsvare 7,5 sukkerbiter pr. beger. Jeg var stor fan av vanilje kesam, helt til jeg begynte å regne på dette. Jeg synes 7,5 sukkerbiter er ganske mye – spesielt når man egentlig spiser dette i god tro om at dette er sunt.

 

121 tanker om “Skjult sukkerbombe

    • Hehe, jeg vet ikke hva kefir smaker, så kan ikke gi deg noe sammenligning der. Tyrkisk yoghurt smaker naturell yoghurt, men med litt tykkere og mer kremete konsistens – Nydelig! Jeg spiser den sjelden alene, den er best sammen med bær, frukt, nøtter eller lignende 🙂 PRØV!

  1. Synes det er unødvnedig at de skal tilsette så mye sukker 🙁 Selv har jeg gått over til å heller bruke mager kesam og tilsetter vanljeessens/vaniljepulver 🙂

  2. Jeg bruker å blande en 1/2 boks mager kesam med en 1/2 boks med sjyr, event. litt yoghurt (uten sukker). Synes det er godt.
    Jeg spiser ikke helt lavkarbo. Men har kuttet ut det meste av sukker, brød, pasta, ris og usunne matvarer.

  3. Tilbaketråkk: Hallo bloggen | Blisunn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *